Dieta LCHF - nisko węglowodanowa, wysoko tłuszczowa - więcej informacji

Droga czytelniczko/czytelniku mojego bloga!

Chciałam przedstawić Ci dietę, na której jestem już od kilkunastu dni. Jest to bardzo popularna dieta w Szwecji. Znam szwedzki i dlatego dietę tłumaczę dla Ciebie :)
Nazywa się LCHF - Low Carb High Fat – nisko węglowodanowa, wysoko tłuszczowa. Słyszałam o tej diecie już rok temu, ale wtedy nie byłam do niej przekonana. Dziś czuję, że to jest dieta dla mnie. Moim celem nie jest schudnięcie, moja maksymalna waga życia to 64kg, dziś ważę 57kg. Chcę zmienić moje dotychczasowe żywienie i wyeliminować cukier z mojego życia, ponieważ mam problemy z insuliną. To ma być mój sposób na życie. Chcę czuć się lepiej każdego dnia. Dzięki jedzeniu produktów wysoko tłuszczowych, mój apetyt na słodycze się zmniejszył, co mnie bardzo cieszy.


Nie chcę powiedzieć, że nie lubię białej mąki i dlatego ją wyeliminowałam, chcę podkreślić, że całe życie ją jadłam, bo byłam do niej przyzwyczajona. Ale odkąd zdałam sobie sprawę, że nie ma żadnych wartości odżywczych i nic nie wnosi do mojego organizmu oprócz tycia, stwierdziłam, że czas z nią skończyć i zastąpić czymś bardziej zdrowszym.
Na moim blogu znajdziesz sporo przepisów z mąką, bo dotychczas tak żyłam, będę wstawiać również nowe przepisy, bo jednak moi znajomi i rodzina nie są na diecie bez mąki. Więc będzie alternatywa :)

Ważne jest, żeby mieć świadomość, które produkty nam szkodzą i próbować stopniowo je eliminować, żeby czuć się zdrowiej. Ja już wiem, że biała mąka bardzo mi szkodzi i muszę ją wyeliminować całkowicie.


Dietę może stosować każdy,  nie ma jakiś szczególnych przeciwwskazań. Oparta jest na warzywach, mięsie, rybach - więc jest zdrowa. Jest szczególnie wskazana dla osób, które mają problemy zdrowotne np. z cukrzycą, z za wysokim cukrem w krwi, mają nadwagę, nie umieją kontrolować ilości jedzenia i ciągle mają ochotę na coś słodkiego oraz dla osób z problemami jelitowymi. 


Oczywiście moim zamiarem nie jest namawianie Ciebie, żebyś skorzystała/ł  z tej diety, ale jedynie pokazanie na moim przykładzie, że można polepszyć swoje zdrowie dzięki niej. Ale zanim postanowisz zacząć dietę, warto, żebyś miała/ł świadomość, w czym ta dieta jest lepsza od innych. 


Poniżej przedstawiam najpopularniejsze pytania à propos diety, na które odpowiada szwedzki lekarz rodzinny Andreas  Eenfeldt - to jest moje streszczenie po wysłuchaniu wywiadu z lekarzem.

Dlaczego warto stosować tę dietę?
Lekarz zauważył, że jego pacjenci  stosujący diety nisko tłuszczowe, mają większe problemy ze zdrowiem, szczególnie chorzy na cukrzycę. Ogólnie ich stan zdrowia jest gorszy.

Twierdzi również, że nie należy bać się używania naturalnych tłuszczów, ponieważ są one bardziej sycące i wtedy mniej podjada się w ciągu dnia.

Dieta jest efektywnym sposobem na schudnięcie, zmniejsza apetyt na cukier oraz obniża poziom cukru we krwi.


Dlaczego musimy odstawić chleb, mąkę?
Te produkty mają za dużo skrobi, które w żołądku przekształcają się w cukier i są szkodliwe.


 Co można jeść na śniadanie?
Omlety, jaja na twardo, jajecznicę  z boczkiem, generalnie każdą kombinację jaj, musli z orzechów, sery, mięso, ryby.


O czym trzeba pamiętać zanim zacznie się dietę?
Powinniśmy zaopatrzyć się w książkę kucharska LCHF, poszukać przepisów w internecie. Dowiedzieć się na czym polega ta dieta.


Jakie warzywa są dozwolone na diecie?
Te, które rosną nad ziemią, bo mają mniej skrobi, np. (kalafior, kapusty). Można jeść np. marchew i buraki, ale w małych ilościach, oczywiście UNIKAMY ziemniaków!


Czy można jeść owoce i w jakich ilościach?

Owoce to słodycze natury, więc też należy je ograniczać. Ale jeśli jesteś chuda/y, to możesz jeść ich więcej, ponieważ owoce mają mało kalorii, ale dużo cukru. U osób, które chcą schudnąć, należałoby mocno ograniczyć ich spożycie.



      Czy można jeść nabiał?

Lekarz twierdzi, że należy jeść produkty tłuste, unikać tych LIGHT np. jogurtów owocowych, bo mają mało tłuszczu, a dużo cukru (12g na 100ml, porównywalnie do coli) i mają zapychacze. Dzięki temu, po zjedzeniu tych produktów, wzrasta ochota na cukier przez cały dzień i jesteśmy ciągle głodni.



      Czy dieta jest droga?

Surowe mięso i warzywa są dość drogie. Droższe jest również masło, które lepiej smakuje np. dla porównania za margarynę płacisz mniej, ale jest to cena jedynie za wodę i sztuczne dodatki. Więc przemyśl, co jest dla Ciebie zdrowsze.


Jak ze słodyczami, chipsami i napojami słodkimi, czym je zastąpić?

Jako przekąskę wybieraj orzechy, ale też nie za dużo, bo są kaloryczne.



Czy trzeba ściśle przestrzegać tej diety?

Im większy efekt chcesz osiągnąć, tym bardziej musisz być rygorystyczna/y!

                                                    ---------------------------------


Jeśli dostrzegłaś/eś więcej plusów  niż minusów w diecie i chcesz ją zacząć, 
oto kilka wskazówek na początek:


Zaprzyjaźnij się z tłuszczem, zaakceptuj to, że teraz już będziesz jadł/a więcej tłuszczu w postaci mięsa, masła, śmietany, awokado, serów.
Rozdaj/ usuń ze swoich szafek kuchennych wszystkie produkty niedozwolone na tej diecie czyli makarony, ryże, chrupkie chleby wszystko to, co zawiera duże ilości węglowodanów. 
Znajdź nowe odpowiedniki ryżu, ziemniaków, makaronów w moich przepisach.

Jeśli jesteś "w gościach" delektuj się jedzeniem, ale mimo wszystko unikaj ryżu, ziemniaków i makaronów. Zastanów się, czy naprawdę musisz zjeść deser. Jeśli chcesz schudnąć, to ten deser Ci nie pomoże! Jeśli jesteś uzależniona/y od cukru to deser może przyczynić się, że będziesz łakoma/y nie tylko cały dzień, ale cały tydzień.

Przekąski, które możesz jeść: orzechy, ale nie za dużo, bo mają dużo kalorii. Gotowane jajo, jogurt naturalny, jagody, truskawki, jeżyny,  sery lub awokado mają znacznie mniej kalorii.



Pierwszy tydzień na diecie może być trochę uciążliwy,  powinnaś/ powinieneś zapoznać się z przepisami LCHF, najlepiej na moim blogu :)  Zaplanuj menu na cały tydzień. Zrób listę zakupów i kup od razu wszystko na cały tydzień - ja tak robię.

Możesz też na początku odczuwać zmęczenie, żołądek może być ciężki, dlatego warto zjadać np. 1 łyżeczkę siemienia lnianego dziennie, które pomoże jelitom.  Możesz mieć bóle głowy, ale to wszystko minie. 

Poniżej przedstawiam szczegóły dotyczące diety. 


Zasady ogólne:
Nie ważysz jedzenia
Jesz ile chcesz 
Nie liczysz kalorii
Ograniczasz węglowodany do minimum ( max 20g/dziennie)

      Zalety diety:
Utrata wagi (możesz schudnąć nawet 5 kg w 4 tygodnie)
Mniejsze ryzyko zachorowań na choroby serca
Spokojniejszy żołądek
Zdrowsze stawy
Mniejszy ból
Lepszy sen
Mniej ataków migreny
Zdrowsze włosy, skóra i paznokcie
Mniejsza próchnica
Obniżona ochota na cukier
Produkty dozwolone:
Jajka, ryby, mięso
Warzywa, które rosną nad ziemią!


Wszystkie rodzaje z rodziny kapustnych, takich jak kalafior, brokuły, kapusta, brukselka. Szparagi, cukinia, bakłażan, oliwki, szpinak, pieczarki, ogórek, sałata, awokado, cebula, papryka, pomidory i inne - pamiętaj o zasadzie 20 g węglowodanów! 




Tłuszcze: masło (nie margaryna), oliwa z oliwek, tłuszcz kokosowy, śmietana, śmietanka, bita śmietana bez cukru
Tłuste produkty mleczne
Do picia: woda, herbata, kawa z tłustą śmietanką
Przyprawy


      Produkty, które należy ograniczać:
 Orzechy, migdały
 Jagody, truskawki, maliny, porzeczki
 Ciemna czekolada 70% kakao
 Czerwone/białe wino, wódka


Produkty, które należy unikać:
Produkty light, półprodukty
Cukier, słodycze, lody, ciasta, soki, słodkie drinki
Skrobia (produkty mączne) chleb, makaron, ziemniaki, ryż, frytki, chipsy, owsianka,        wszystkie kasze
Piwo
Kukurydza
Margaryna
Owoce słodkie



Życzę powodzenia!

39 komentarzy:

  1. a marchewka?;) też należy ograniczać?

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, marchew też należy ograniczać, jeśli chcesz się odchudzić. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Skrobia (produkty mączne) chleb, makaron, ziemniaki, ryż, frytki, chipsy, owsianka, wszystkie kasze - przez wieki Polacy jedli wyłącznie kasze i byli zdrowi pełni sił, po królowej bonie przyszły m.in. ziemniaki a później frytki, nasza waga wzrosła, więc co do ziemniaków, makaronów ok, no i może ryż, ale kasze? Nie czaje...

    OdpowiedzUsuń
  4. W diecie unika się kasz, właśnie dlatego, że mają dużo skrobi. Poczytaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kasza

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. fantastycznie zebrane informacje :) myślę, że ta dieta jest idealna dla takich osób jak ja, uzależnionych od słodyczy :/ pozbieram jeszcze troszkę przepisów z Twojego bloga i zacznę dietę!

    czy możesz mi polecić jakąś książkę na temat tej diety, przepisów - w języku polskim lub angielskim?

    pozdrawiam,
    Kaśka

    OdpowiedzUsuń
  6. Miło słyszeć :)

    Ja mam książkę w języku szwedzkim i z niej tłumaczę przepisy na bloga. Nie wiem czy jest już polskie wydanie. Zaglądaj tu z czasem wstawię więcej przepisów. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
  7. zdrowe stawy? Przy diecie wysokobiałkowej? To chyba jakiś kiepski żart...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dieta nie jest wysokobialkowa, a wysokotluszczowa.

      Usuń
  8. No ta dieta faktycznie nie jest dla mnie, choruję na rzs i nabiał mam wykluczony, mięso także, a jeszcze do tego tłuste... nie rozumiem dlaczego powyżej jest napisane w zaletach" zdrowe stawy i mniejszy ból " , to nie ta dieta na zdrowe stawy...Ale skoro dla Ciebie odpowiada, to dlaczego byś miała nie korzystać, zakładam, że stawy masz zdrowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bzdura. Cukier powoduje problemy a szczególnie polaczenie cukru z tluszczem. Zwlaszcza rozlinnym. Odradzam w diecie oleje poza kokosowym i ogólnie tuszcze roslinne poza orzechami i avocado.
      Stosuje diete od prawie roku z super efektami. Utrata wagi to najmniej istotny z nich. Wyniki badan krwi mam najlepsze w zyciu a zwlaszcza profil lipidowy.

      Usuń
    2. Do Uli- ta dieta i inne niskoweglowodanowe są dla chorych na choroby cywilizacyjne, do których należy też rzs. Samokształcenie, to dobra droga do wyzdrowienia.Chora, współczesna dietetyka wprowadza w błąd, pogłębia choroby , których przyczyna tkwi w złej diecie,stylu życia. Przeczytaj książki których nie znajdziesz w księgarniach, może na allegro np. "Życie bez pieczywa "Ch.B.Allan, W. Lutz, oraz "Ciało a stres" Gabor Mate. Dowiesz się jakie spustoszenie w organizmie czyni insulina pobudzona przez nadmiar węglowodanów w diecie , jak ważne są dobre tłuszcze. O roli tłuszczów w codziennej diecie można przeczytać w książce "Jedz tłusto i bądź zdrowy" E.P.Billi .

      Usuń
  9. ... zapomniałam o kaszach, które dieta wyeliminowała, a w chorobach stawów jest wskazana ; jaglana, gryczana, ze względu na krzemionki i wiele innym cennych składników odżywczych...

    OdpowiedzUsuń
  10. Najlepsza jest dieta "wszystkiego z umiarem" Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, dieta wygląda dość ciekawie, szczególnie gdy porównamy ją z dietą Atkinsa lub Kwaśniewskiego (wszystko na jedno kopyto). Zastanawia mnie tylko co o tym myślą dietetycy? Co z zakwaszeniem organizmu? Cholesterolem? Podobno mięso zalega w jelitach nawet do kilku lat, więc jak może być zdrowo spożywanie go w takich ilościach? Lubię eksperymentować z dietami, ale nie wiem czy mój nefrolog pozwoli mi na taką dietę ponieważ dializuję się od 5 lat i obecnie mam problem z potasem (warzywa, owoce) i fosforem ( jajka, mięso, sery). ps. Podobną dietę rozpowszechnia również Kasia Skrzynecka ("zyskaj formę w 10 tygodni"). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co na to dietetycy? A wiesz, że dietetycy wmawiając diety węglowodanowe, aby w przyszłości cała służba zdrowia zarabiała na naszych chorobach? Najlepiej nie chodzić do lekarzy, jeśli nie jest się umierającym!

      Usuń
  12. Ta dieta naprawdę funkcjonuje, jeśli się do niej zastosujesz w 100%. Masz rację , że w Szwecji jest ona bardzo rozpowszechniona i nawet lekarze zalecają ją osobom cierpiącym na różne schorzenia. Właściwie czy jesteśmy zdrowi czy też nie zależy od tego co jemy. W Szwecji lekarz ma prawo odmówić przepisanie recepty jeśli stwierdzi, że pacjent wymaga innej diety i często dieta LCHF jest właśnie polecana. Wcale mnie nie dziwi jedzenie tłuszczy, bo przecież one wchodzą w skład najważniejszych hormonów, witamin czy komórek nerwowych… Więc brawo Barbaro, że to dietę rozpowszechniasz!

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Z tymi orzechami to chyba drobna pomyłka :) ? Dlaczego niby trzeba je ograniczać ? :P Można jeść równie często a nawet i częściej . :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam. Mieszkam w Szwecji zakupiłam książkę z przepisami dla tej diety LCHF. Powiedz mi jednak bo znaleźć nigdzie nie mogę. Jak się mają do diety tabletki green Coffee? Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czesc Basiu.Czy mleko w proszku pełne jest dozwolone?
    Pozdrawiam Cie serdecznie ze Szwajcarii.Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej! Wydaje mi się, że mleko w proszku jest niedozwolone, pozdrawiam.

      Usuń
  16. Aaaa I prosimy o kolejne przepisy....;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. 20 węgli? Człowiek potrzebuje 50 żeby co najmniej jego mózg prawidłowo pracował.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wcale nie. Mozg czlowieka nie potrzebuje ani grama wegli zeby sprawnie pracowac.
      Jezeli organizmowi dostarcza sie paliwo w postaci tluszczu to skutecznie jest ono zamieniane na ketony ktore mozg wykorzystuje jako energie. Ja jade na max 10 g weglowodanow na dzien i jeszcze nigdy nie bylam tak "mozgowo sprawna" jak wlasnie na tej diecie ;)

      Usuń
    2. Ze względu na duże obciążenia organizmu tą dietą nie należy jej stosować przez długi okres czasu. Powiedzmy do 5-6 tygodni. Oczywiście przez cały ten czas dostarczamy organizmowi witamin minerałów itd ponieważ jest on narażony na ogromne straty.

      Usuń
    3. Nie jest narażony na straty i można tak żyć całe życie. Dieta LCHF jest nawet polecana małym dzieciom chorującym na padaczkę i to również przez Polskich lekarzy. Należy jeść dużo warzyw zielonych i tych rosnących nad ziemią. Można jeść trochę owoców np. porzeczki, jagody ale w ograniczonych ilościach. Po przejściu z ostrej diety LCHF tzw. diety ketogenicznej, można jeść tzw. medium LCHF albo liberal LCHF

      Usuń
  18. Witam!
    Mam 42 lata. Od 3 m-cy stosuję dietę niskoweglowodanową. Stosuję sie do wszystkich jej zasad. Lepiej się czuję, nie mam napadów głodu, lepiej sie wypróżniam. Ale nie chudnę! Przytyłam 1kg, a mam do zrzucenia min. 10kg. Czy coś robię źle? Czy jeszcze mam czekać?
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej!
      Jezeli twoj organizm byl poddawany cukrowym torturom przed dlugi czas to bedzie sie on musial tez nauczyc zyc bez cukru i skrobi. To tez zajmuje czas. Wiec spokojnie, daj sobie czas. W wielu przypadkach zdarza sie ze przez pierwsze tygodnie/miesiace moze jakis kilogram czy 2 wpasc niespodziewanie, ale jak organizm nauczy sie wykorzystywac diete niskoweglowodanowa i tluszcz jako paliwo to kilogramy zaczna spadac. Przeciez nie tyje sie z dnia na dzien? Chudnac tez sie nie da z dnia na dzien:) Wiec cierpliwosci.

      Usuń
    2. Można przytyć " z dnia na dzień". Przynajmniej ja jestem na to żywym przykładem . W 1.5 miesiąca (od października) przytyłam 7 kg - na dodatek jedząc o wiele zdrowiej, mniej kalorycznie unikając węglowodanów etc. P.S mam niedoczynność tarczycy.

      Usuń
  19. Hej Basia, mam pytanie - ogolnie ja stosuję dietę zero carbs (ew. z totalnie minimalną ilością węglowodanów, śladową) - czy naprawdę sądzisz, że na tej diecie można jeść ile się chce i chudnąć? Bo sama już nie wiem... i po jakim czasie zauwazylas efekty? Daj prosze znac, jesli zechcesz, to napisz do mnie na maila, podzielimy sie doświadczeniami :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam, mam pytanie co do diety - czy mogę na niej jeść czysty błonnik, a jeśli tak czy mam go liczyć do zjedzonych węglowodanów ?

    OdpowiedzUsuń
  21. mowa w tym artkule o ketozie diecie eliminujacej weglowodany bo 20 g wegli chcac nie chcac zje sie bo wystepuja praktycznie w kazdym posilku jakies male ilosci . lecz jest to dieta na chwile max pare tyg poniewaz organizm ma bardzo duzo pracy przez to ze nie dostarczamy mu wegli . dieta jest super na koniec redukcji efekty sa mega ale zeby stosowac ta diete caly czas bez nadwyrezania swojego organizmu trzeba jesc 0,5 weglowodanow na jeden kg ciala , gram bialka na kg ciala i 2/4 g tluszczu pochodzenia zwierzecego na kg ciala ( w zaleznosci od tego jak bd chudnac ) wtedy dieta jest skuteczna i zdrowa . prosze poczytac i diecie wysoko tluszczowej ktora mozna stosowac do konca zycia i o ketozie ( eliminacji wegli z diety max 20g) ktora mozna stosowac na ktotki okres czasu . mam nadzieje ze komus pomogem przed utrata zdrowia . pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. łatwiejsza jest optymalna choć podobna między 50 a 70 węgli dobę w zależności od wagi osobniczej

    OdpowiedzUsuń
  23. Stosuje od 3 miesięcy, nie zbyt rygorystycznie przestrzegam wszystkich zaleceń. Czuję się dobrze. Waga spadła z 92kg do 73kg przy 179cm wzrostu. I najważniejsze: za wyjątkiem pierwszych trzech dni diety kiedy byłem gotów zjeść nawet drewniane krzesło to nie czuję się wcale głodny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję wytrwałości. Oby tak dalej :) Pozdrawiam

      Usuń
  24. witam,pytanie mam...a kapuste kiszoną można jeść?

    OdpowiedzUsuń

Miło będzie jeśli podasz swoje imię, zostawiając komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wydrukuj